Menu Close Menu
معاون وزیر آموزش و پرورش:

عدالت آموزشی محور توجه دولت به نظام تعلیم و تربیت است

 عدالت آموزشی محور توجه دولت به نظام تعلیم و تربیت است

آزنا آنلاین- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، عدالت آموزشی را محور توجه دولت به نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و دولت چهاردهم را یک فرصت برای اولویت دادن به آموزش و پرورش دانست. رضوان حکیم زاده در همایش مدیران مدارس ابتدایی و معاونان آموزشی نواحی و مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: تا قبل از روی کار آمدن این دولت، آرزو داشتیم که در گفتمان دولت، آموزش و پروش مطرح شود ولی امروز رییس جمهور به همه امور نظام آموزشی کشور اشراف و توجه ویژه دارد. وی اضافه کرد: توجه شخصی رییس جمهور به تامین فضاهای آموزشی و نیازهای آموزش و پرورش و تحقق عدالت در این بخش بسیار بجا و کامل بوده و جای تحسین دارد و نشان دهنده عمق شناخت از مسائل آموزش و پرورش است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل بیش از نیمی از دانش آموزان کشور در کلاس‌های پرتراکم افزود: رییس جمهور با توجه ویژه به امر مدرسه‌سازی، در صدد تامین نیاز کشور در این زمینه و تامین فضای استاندارد برای تحصیل دانش آموزان است. وی تغییر و تحول در شیوه‌های آموزشی و تربیتی را محور دوم توجه دولت به نظام آموزش و پرورش در دوره دولت چهارم برشمرد و خواستار برقراری جریان دوسویه آموزشی با معلمان برای اصلاح روش های تدریس شد. حکیم زاده، هوش مصنوعی را از جمله مسائل نوپدید در زندگی اجتماعی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت آن در امر آموزش گفت: ما نمی توانیم در این زمینه عقب بمانیم و باید در همه سرفصل‌های آموزشی بر اساس نیاز روز، روش‌های آموزشی را اصلاح و تغییر دهیم. وی اظهار کرد: دوران شیوع کرونا دوره ارزشمندی برای کسب تجربه در این زمینه بود و باید از دستاوردهای تولید محتوا در آن دوران، برای تولید محتواهای آموزشی موثر و خلاقانه برای دوره پیش رو استفاده کنیم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طراحی جشنواره اصلاح روش‌های تدریس بیان کرد: در این جشنواره ایده‌های برتر در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی مورد ارزیابی قرار گرفته و برگزیدگان سطح ملی با حضور رییس جمهور تجلیل خواهند شد. وی اضافه کرد: باید به خود معلمان فرصت بدهیم که برای اصلاح روش‌های تدریس و آموزش اقدام کنند و از تجربیات و خلاقیت آنها استفاده کنیم. وی مدیران مدارس را راهبران تحول در نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: باید برای همه دانش آموزان محیط مثبت یادگیری فراهم کنیم و دانش آموزان به این اطمینان برسند که یادگیری آنها برای معلمان مهم است. مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در همایش گفت: احیا و ارتقای جایگاه مدرسه در نظام آموزشی در دولت چهاردهم مورد توجه قرار گرفته و تعالی نظام آموزشی به عنوان یک اصل و نیاز اساسی مورد پذیرش قرار گرفته است. سیداردشیر رشیدی آل هاشم، هدف از احیا و ارتقای جایگاه مدرسه را ایجاد مدرسه‌ای پرتحرک، شوق انگیز، قابل اعتنا و قابل اعتماد عنوان کرد و افزود: در این زمینه ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی نیز گنجانده شده است. وی بیان کرد: آموزش و پرورش در دوره‌های گذشته بنا به دلایلی دچار افت قابل توجهی شده و یکی از علل این افت نوع جذب نیروی انسانی در این مجموعه بوده که خوشبختانه روند جذب اخیرا اصلاح شده و در این روند باید به جذب نیروهای دارای مهارت بیشتر توجه شود چرا که بخشی از نیروهای جذب شده در سال‌های گذشته بدون مهارت‌های حرفه‌ای هستند. مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل خواستار دقت بیشتر در جذب نیروی انسانی ماهر در وزارت آموزش و پرورش شد و اضافه کرد: نیروهای جذب شده نیز باید دوره‌های تخصصی و مهارتی را طی کنند و برنامه توانمندسازی نیروی انسانی در سرلوحه کار ستاد و ادارات کل در استان‌ها قرار بگیرد. وی مقطع ابتدایی و پیش دبستانی را اساسی ترین پایه در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۱۳۵ هزار دانش آموز در یک هزار و ۵۳۳ مدرسه و ۶ هزار و ۱۶۰ کلاس درس در پایه‌های مختلف ابتدایی در سطح استان اردبیل مشغول تحصیل هستند. رشیدی آل هاشم بیان کرد: ۷۰ درصد مدارس ابتدایی استان در روستاها قرار گرفته ولی تنها ۳۰ درصد دانش آموزان این استان در مدارس ابتدایی روستایی تحصیل می کنند و این وضعیت موجب ایجاد نابرابری در فضاهای آموزشی شهری و روستایی استان شده است. وی میزان پوشش تحصیلی مدارس استان اردبیل را ۹۸.۹۲ درصد اعلام کرد و با اشاره به شناسایی یک هزار و ۴۷۲ دانش آموز بازمانده از تحصیل در این استان افزود: ۱۶ هزار دانش آموز ابتدایی لازم التوجه نیز در این استان شناسایی شده است.

اشتراک گذاری
ثبت دیدگـاه
Captcha
دیدگاه های کاربران